دیپلماسی تجاری شامل توسعه کسبوکارها و راههای برقراری ارتباط بین دو کشور و تربیت دیپلماتها و نمایندگان کسبوکارها برای یافتن شرکای تجاری مناسب است. بی تردید بازارهای جهانی عرصه رقابت شدید و نزدیک کشورهای صنعتی به منظور کسب برتری یا حفظ سهم خود در بازار است و برای کسب موفقیت در ایجاد روابط بینالمللی موثر، اتخاذ یک دیپلماسی تجاری با ویژگیهای خاص،اجتناب ناپذیر می نماید. در دیپلماسی تجاری، کشورها با توجه به تواناییها و منافع ملی اقتصادی خود میکوشند تا در قالب استراتژیهای خاص (مثل استراتژیهای جایگزینی واردات یا توسعه صادرات) به تعقیب اهداف خاص و عملیاتی (مانند توسعه صادرات یا جذب سرمایهگذاری خارجی) با استفاده از ابزارهای خاصی (نظیر ابزارهای تعرفهای و غیرتعرفهای) بپردازند (بزرگی, ۲۰۱۵, ص. ۷۸). ازجمله اهداف این دوره برای آمادهسازی نیروهای فعال دیپلماتیک در این حوزه، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
ارزآوری مناسب برای کشور
شناخت منافع ملی خود و دیگران
هماهنگی بین کارگزاریهای مختلف
توسعه اطلاعاتی و هماهنگی سیاست داخلی و خارجی
تبدیل بحرانهای سیاسی و امنیتی منطقهای و جهانی به فرصتها
ایجاد اشتغال برای سرمایهداران و صاحبان کسبوکار در بخش خصوصی
استفاده بهینه از قدرت نرم و داشتن مهارت متناسب با دیپلماسی امروز جهان
پرورش سرمایه انسانی توسعهیافته و آشنا با فن مذاکره و اصول قرارداد نویسی و تعاملات تجاری
درک و شناخت تغییر و تحولات منطقهای و الزامات داخلی و داشتن برنامه دیپلماتیک برای سازگاری با آنها
اعتمادسازی و جلب همکاری سایر نهادها و ایجاد هماهنگی بین همه دستگاهها در حرکت به سوی بازارهای جهانی
تعقیـب روابط خارجی منطقی و از بینبردن تنشهای موجود در روابط خارجی و گسترش روابط دوستانه با طرفهای تجاری