با ورود اینترنت به فضای عمومی و دسترسی عامه مردم به این صناعت جدید غرب، انقلابی عمیق همه وجوه زندگی عصر جدید را در برگرفته است. فقدان مرز و نبود مرزبندیهای رسمی و سنتی، خصیصه ذاتی فضای جدید است و از این منظر همه دولت ها در تکاپوی اصلاح مدل های حکمرانی و در پی آن کاربست مدل های جدید سیاستگذاری در حوزههای مختلف بویژه دیپلماسی برآمده اند. فضای مجازی و اینترنت در اواخر قرن بیستم در سایه جهانیشدن، به ابزار موثری در همه حوزهها از جمله دیپلماسی بدل شده که از آن به عنوان دیپلماسی دیجیتال یاد میشود. "دیپلماسی دیجیتال در یک تعریف کلی به معنی بررسی، تجزیه و تحلیل و تلاش برای حل مشکلات سیاست خارجی از طریق استفاده از فضای مجازی است و ضمن توجه ویژه به بعد فنی، پیشرفتهای ارتباطی و نقش رسانه را در خدمت دیپلماسی میبیند" (کربلایی حاجی اوغلی, ۱۳۹۳). امروزه تدوین و به خدمت گرفتن دیپلماسی دیجیتال قوی، از طرفی برای مقابله با هجمههای کشورهای متخاصم گام بلندی برداشت و از طرف دیگر ارتباطات بینالمللی خود با دیگر کشورها در حوزههای مختلف با کمک اینترنت و فناوری ارتباطات و اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. در این زمینه کارشناسان و متخصصان در هر دو حوزه دیپلماسی و رسانه برای تاثیر بینالمللی و ایجاد رابطه میان کشورها و انتقال اطلاعات به آنها نقش موثری ایفا میکنند. از جمله اهداف برگزاری دوره های دیپلماسی دیجیتال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
شناخت فناوریهای جدید، رسانههای نوین ازجمله شبکههای اجتماعی و کارکردهای آنها در حوزه دیپلماسی
آشنایی دقیق و عمیق با لوازم و الزامات این نوع جدید از دیپلماسی و کاربردهای آن
شناخت نقشه راه و مشخص کردن جایگاه دیپلماسی دیجیتال
آشنایی با مگا دیتا و کاربردهای خاص آن
درک لوازم و الزامات دیپلماسی دیجیتال و نحوه کاربست آن
بررسی شیوه های سطوح تعامل در این دیپلماسی (فردی، ملی، منطقه ای، فراملی و ...)
آشنایی با فن تحلیل پیام و محتوای شبکه های اجتماعی
استفاده از امکانات، ظرفیتها، تجارب و داشتن مهارت لازم در تحلیل مداوم گزارشهای سازمانهای رسانهای دیگر.
کاربرد شبکه های اجتماعی در سیاست خارجی و چگونگی تعاملات و ارتباطات جهانی آنها خصوصا در میان رهبران سیاسی
بررسی و چگونگی نقش برجستهی فضای مجازی در مدیریت افکار و اذهان عمومی، برندسازی، و تاثیرگذاری بر تصمیمسازان
تقویت بنیه تقابلی شبکهها و استفاده از آن بهعنوان ابزار جدیدی از قدرتسازی در دیپلماسی
چگونگی استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای ورود به عرصه سیاست داخلی کشورها با هدف جلب و ترغیب عموم مردم، افکار سنجی