دیپلماسی پوششی برای اجرای سیاست خارجی و راهی در جهت عملیاتیکردن اهداف، منافع، سازوکارها در محیط بینالمللی و شامل کلیه اقداماتی است که یک دولت در روابط خارجی خود در زمینههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تجاری، مالی، تکنولوژیک، امنیتی و نظامی انجام میدهد. پیوند عمیق میان رسانهها و سیاست خارجی، معمولا در همه کشورها قابل مشاهده است و به میزان تفاهم عمومی و اعتماد مقابل دولت ها به رسانه و بالعکس این تعامل و همکاری افزایش یا کاهش می یابد. اگرچه برخی بر این اعتقادند که دیپلماسی رسانهای از ابتدای پیدایش رسانه وجود داشته است اما به شکل دقیق و علمی، می توان گفت وجوه دقیق و برسنجیده آن، در اواخر قرن بیستم شکل گرفته و بر وجوه ایدیولوژیک، تبلیغی، رسانهای، فرهنگی و اثرگذاری بر افکار عمومی به صورت ناخودآگاه تاکید دارد. امروزه، دیپلماسی جهانی رسانهای از اهمیت بیشتری برخوردار شده و متخصصان حوزه رسانه باید به خوبی آماده شوند. مواردی که در ادامه به آنها اشاره میشود ازجمله دلایل ضرورت شرکت جامعه هدف در این دورهها است.
داشتن نگاه ملی به دیپلماسی رسانهای
تدوین نقشه راه و مشخص کردن جایگاه دیپلماسی رسانهای و شرح وظایف هریک از بخشهای مختلف و دانستن نحوه تعامل با دیگر دستگاههای مرتبط با حوزه دیپلماسی، خصوصا وزارت امور خارجه.
لزوم استفاده از تاکتیکهای جدید، به دلیل اهمیت و پیچیدگی رایزنیهای جهانی.
آشنایی با عقد قرارداد و فن مذاکره با سازمانهای منطقهای و جهانی.
استفاده از امکانات، ظرفیتها، تجارب و داشتن مهارت لازم در تحلیل مداوم گزارشها و دیپلماسیهای رسانهای سازمانهای رسانهای دیگر.
نشانی مطلب در وبگاه مؤسسه دانش پذیران مطالعات جهان: http://wssi.ir/find-1.112.21.fa.html برگشت به اصل مطلب