پنجشنبه 12 تیر 1404 |

معرفی دوره دیپلماسی تجاری دیپلماسی تجاری

 | تاریخ ارسال: 1400/5/3 | 
 

دیپلماسی تجاری

دیپلماسی تجاری شامل توسعه کسب‌و‌کارها و راه‌های برقراری ارتباط بین دو کشور و تربیت دیپلمات‌ها و نمایندگان کسب‌وکارها برای یافتن شرکای تجاری مناسب است. بی تردید بازارهای جهانی عرصه رقابت شدید و نزدیک کشورهای صنعتی به منظور کسب برتری یا حفظ سهم خود در بازار است و برای کسب موفقیت در ایجاد روابط بین‌المللی موثر، اتخاذ یک دیپلماسی تجاری با ویژگی‌های خاص،‌اجتناب ناپذیر می نماید. در دیپلماسی تجاری، کشورها با توجه به توانایی‌ها و منافع ملی اقتصادی خود می‌کوشند تا در قالب استراتژی‌های خاص (مثل استراتژی‌های جایگزینی واردات یا توسعه صادرات) به تعقیب اهداف خاص و عملیاتی (مانند توسعه صادرات یا جذب سرمایه‌گذاری خارجی) با استفاده از ابزارهای خاصی (نظیر ابزارهای تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای) بپردازند (بزرگی, ۲۰۱۵, ص. ۷۸). ازجمله اهداف این دوره‌ برای آماده‌سازی نیروهای فعال دیپلماتیک در این حوزه، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
  • ارزآوری مناسب برای کشور
  • شناخت منافع ملی خود و دیگران
  • هماهنگی بین کارگزاری‌های مختلف
  • توسعه اطلاعاتی و هماهنگی سیاست داخلی و خارجی
  • تبدیل بحران‌های سیاسی و امنیتی منطقه‌ای و جهانی به فرصت‌ها
  • ایجاد اشتغال برای سرمایه‌داران و صاحبان کسب‌وکار در بخش خصوصی
  • استفاده بهینه از قدرت نرم و داشتن مهارت متناسب با دیپلماسی امروز جهان
  • پرورش سرمایه انسانی توسعه‌یافته و آشنا با فن مذاکره و اصول قرارداد نویسی و تعاملات تجاری
  • درک و شناخت تغییر و تحولات منطقه‌ای و الزامات داخلی و داشتن برنامه دیپلماتیک برای سازگاری با آنها
  • اعتمادسازی و جلب همکاری سایر نهادها و ایجاد هماهنگی بین همه دستگاه‎ها در حرکت به سوی بازارهای جهانی
  • تعقیـب روابط خارجی منطقی و از بین‌بردن تنش‌های موجود در روابط خارجی و گسترش روابط دوستانه با طرف‌های تجاری

کلیدواژه ها: دیپلماسی مضاف | ‌دیپلماسی تجاری | دانشکده مطالعات جهان | موسسه دانش پذیران مطالعات جهان |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 384 بار   |   دفعات چاپ: 87 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مؤسسه دانش پذیران مطالعات جهان است.

طراحی و برنامه‌نویسی: یکتاوب افزار شرق