دیپلماسی گردشگری
برای دیپلماسی گردشگری تعاریف مختلفی وجود دارد. ولی به طور کلی بنا به تعریف افضلی و همکاران «به نقش گردشگری در ایجاد صلح و دوستی، امنیت، تعامل و همکاری میان کشورها، رونق اقتصادی و افزایش درآمد، خنثیکننده تبلیغات منفی خارجی و جایگاه دولتها در دستیابی به این اهداف اشاره دارد» (افضلی, احمدی, واثق, & جهانیان, ۱۳۹۳). باتوجه به تاثیرگذاری گردشگری در اقتصاد کشورها، گردشگری به یکی از موضوعات گفتوگو بین هیاتهای بلندپایه دولتها تبدیل شده است، زیرا در عصر جهانی شدن، تنظیم و اجرای سیاست خارجی به دستگاههای رسمی بسنده نمیکند و بازیگران غیرحکومتی در دیپلماسی و شکل دادن به افکار عمومی موثرند. از جمله مزایای توجه به دیپلماسی گردشگری در ایران، می توان به تقویت صلح و گفتگوی تمدنها، نزدیکی ملتها و در نهایت دولتها به یکدیگر و بهبود تجارت در سطح بینالمللی و افزایش جذب منابع و سرمایهگذاری خارجی اشاره کرد (رضایی، ۱۳۹۳). در جهت نیل به اهداف و منافع کشور در این حوزه، ضروری است دستگاه دیپلماسی کشور از هنر، علم و مهارت برداشتن گامهای اولیه در تعامل با دنیا برای همکاریهای دوجانبه، منطقهای و بینالمللی برخوردار باشد و با بهرهگیری از منابع قدرت نرم، جذب گردشگر خارجی را در کشور تسهیل کند. شرکتکنندگان در دوره دیپلماسی گردشگری از که در ذیل به آنها اشاره میشود:
منابع:
افضلی, ر., احمدی, س., واثق, م., & جهانیان, م. (۱۳۹۳). دیپلماسی گردشگری و تاثیر آن بر همکاری و همگرایی میان کشورهای منطقه خلیج فارس. جغرافیا, ۱۲(۴۳).
رضایی, ن. (۱۳۹۳). تجلیل جایگاه دیپلماسی عمومی در گردشگری ایران. ژئوپلیتیک, ۲(۳۴).