دیپلماسی دیجیتال
با ورود اینترنت به فضای عمومی و دسترسی عامه مردم به این صناعت جدید غرب، انقلابی عمیق همه وجوه زندگی عصر جدید را در برگرفته است. فقدان مرز و نبود مرزبندیهای رسمی و سنتی، خصیصه ذاتی فضای جدید است و از این منظر همه دولت ها در تکاپوی اصلاح مدل های حکمرانی و در پی آن کاربست مدل های جدید سیاستگذاری در حوزههای مختلف بویژه دیپلماسی برآمده اند. فضای مجازی و اینترنت در اواخر قرن بیستم در سایه جهانیشدن، به ابزار موثری در همه حوزهها از جمله دیپلماسی بدل شده که از آن به عنوان دیپلماسی دیجیتال یاد میشود. "دیپلماسی دیجیتال در یک تعریف کلی به معنی بررسی، تجزیه و تحلیل و تلاش برای حل مشکلات سیاست خارجی از طریق استفاده از فضای مجازی است و ضمن توجه ویژه به بعد فنی، پیشرفتهای ارتباطی و نقش رسانه را در خدمت دیپلماسی میبیند" (کربلایی حاجی اوغلی, ۱۳۹۳). امروزه تدوین و به خدمت گرفتن دیپلماسی دیجیتال قوی، از طرفی برای مقابله با هجمههای کشورهای متخاصم گام بلندی برداشت و از طرف دیگر ارتباطات بینالمللی خود با دیگر کشورها در حوزههای مختلف با کمک اینترنت و فناوری ارتباطات و اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. در این زمینه کارشناسان و متخصصان در هر دو حوزه دیپلماسی و رسانه برای تاثیر بینالمللی و ایجاد رابطه میان کشورها و انتقال اطلاعات به آنها نقش موثری ایفا میکنند. از جمله اهداف برگزاری دوره های دیپلماسی دیجیتال میتوان به موارد زیر اشاره کرد: